کانال های کلسیم نقشی اساسی در پیشرفت دیابت دارند

23 دسامبر 2019 - محققان مؤسسه ی کارولینسکا در سوئد از نقش دیابوژنیک نوع خاصی از کانال کلسیم در سلولهای بتا (سلولهای ترشح کننده ی انسولین) رمزگشایی کردند. محققان معتقدند که مسدود کردن این کانالها می تواند یک استراتژی درمانی جدید بالقوه برای دیابت باشد. این مطالعه در مجله علمیPNAS  منتشر شده است.

کانال هایCaV3.1 ، نقش مهمی در سلولهای بتای سالم در پانکراس بعنوان یک غده درون ریز دارند اما همراه با بروز دیابت، این کانالها بیش فعال می شوند. این موضوع یک سوال مهم را ایجاد می کند: آیا بیش فعالی این کانال های کلسیمی، علت یا پیامد دیابت است؟ اکنون محققان مؤسسه ی کارولینسکا دریافته اند که افزایش بیانCaV3.1  منجر به هجوم کلسیم بیش از حد شده و باعث اختلال در بیان ژنومیک پروتئین های اگزوسیتوتیک در سلول های بتا می شود.

دکتر Jia Yu، نویسنده ی اول این مطالعه و پژوهشگر ارشد گروه پزشکی و جراحی مولکولی، در مؤسسه کارولینسکا توضیح داد: "این منجر به کاهش ظرفیت ترشح انسولین از سلولهای بتا و هومئوستازی ناصحیح گلوکز می شود."

نقش CaV3.1 در پیشرفت دیابت با یک سری از روشها، از جمله آزمایشات بر روی جزایر لوزالمعده ی موشهای صحرایی و انسان و موشهای صحرایی دیابتی بررسی شد. مدل های آزمایشگاهی استفاده شده نشان می دهد که نتایج، قابل تعمیم برای هر دو مورد دیابت نوع 1 و نوع 2 است، اما برای تأیید این موضوع مطالعات بیشتری باید انجام شود.

دکترShao-Nian Yang ، استادیار گروه پزشکی مولکولی و جراحی در موسسه کارولینسکا و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: مدتها است که ما از نقش پاتولوژیک کانال های CaV3.1 در سلول بتا در ایجاد دیابت و عوارض آن غفلت کرده ایم. تحقیق ما به تولید بیشتر این کانالها به عنوان یک مکانیسم مهم بیماری زا در دیابت اشاره می کند، به این معنی که نباید از کانال های CaV3.1 در تحقیقات دیابت غافل شد.

اکنون محققان می خواهند بدانند آیا افزایش بیان CaV3.1، سبب تغییر در پروفایل های ترانس کریپتومیک سایر سلولها مانند سلولهای عضلات صاف عروق و سلولهای T سیستم ایمنی بدن شده و در ایجاد دیابت و عوارض آن نقش دارد؟

پروفسور Per-Olof Berggren، مدیر مرکز تحقیقاتRolf Luft ، در مؤسسه کارولینسکا و نویسنده ارشد این تحقیق می گوید: "انسداد انتخابی کانال های CaV3.1 ممکن است پتانسیل ایجاد یک استراتژی درمانی مبتنی بر این مکانیسم را داشته باشد. کارآزمایی بالینی با مسدود کننده های کانالCaV3.1  در بیماران مبتلا به دیابت، یکی از اولویت های مطالعه ی آینده ی ما خواهد بود".

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-calcium-channels-key-role-diabetes.html